Proje - Merhamet Eğitimi: Değer Bilinçlendirme Uygulaması

26.11.2024 37

Proje Türü

Tübitak

Proje Adı

Merhamet Eğitimi: Değer Bilinçlendirme Uygulaması

Proje Yürütücüsü

Tülin EROL

Proje Uygulama Yeri

Mehmet Uzal Sosyal Bilimler Lisesi

Proje Alanı

Psikoloji

Proje Özeti

Merhamet, başkasının derdine ve çeşitli acılarına ilgi gösterip bu durumlarına destek olma, şefkat gösterme ve onun yanında olma şeklinde tanımlanmaktadır. Aynı zamanda diğer insanların kendinden farklı biri olduğunu bilerek, ona eş duyum gösterip hemhal olma düzeyidir. Bu çalışmanın amacı değer analizi yaklaşımından yararlanarak hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin merhametli olma düzeylerini etkisini incelemektir. Araştırma da ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem ile görüşme tekniği ve değer örümceği tekniği kullanılmıştır. Veriler nicel ve nitel araştırma tekniklerine uygun olarak ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin merhametli olma düzeyini ölçmek için Akdeniz ve Deniz (2016) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan "Merhamet Ölçeği" kullanılmıştır. Öğrencilerin Sokratik sorgulama sonuçları Wolcott'un (1994) veri analiz yöntemi temel alınarak çözümlenmiştir. Değer örümceği ile ilgili sorgulama sonuçları araştırmacı tarafından hazırlanan ''etkinlik değerlendirme formu'' ile toplanarak analizi yapılmıştır. Deney grubu on iki haftalık etkinliklerle merhametli olmaya arttırıcı bir eğitime tabi tutulmuştur. Araştırma lise 11. Sınıflarda öğrenim gören toplam 32 öğrenci ile yürütülmüştür. Bu çalışmada deney grubunda merhamet değeri artırmaya yönelik hazırlanan etkinlikler uygulanırken kontrol gurubunda herhangi bir etkinlik uygulaması yapılmamıştır. Çalışmanın bağımsız değişkenini değer analizi yaklaşımı temel alınarak hazırlanan merhamet artırmaya yönelik etkinlikler oluşturmaktadır. Bağımlı değişken ise öğrencilerde oluşan merhamet düzeyidir. Çalışmaların çoğunluğu felsefe dersinde yapılmakla beraber etkinliklerin içeriğine göre tarih, edebiyat, din kültürü ve ahlak bilgisi ve rehberlik derslerinde yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda yapılan etkinliklerin deney grubunu olumlu yönde geliştirdiği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerde merhamet değerinin işlenmişlik düzeyinin olumlu yönde arttığı görülmüştür. Proje Dosyaları