Proje Türü |
Tübitak |
Proje Adı |
Reklamlarda Kullanılan Çevreci İddialar: Yeşil Tüketici Tutumlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma |
Proje Yürütücüsü |
Tülin EROL |
Proje Uygulama Yeri |
Mehmet Uzal Sosyal Bilimler Lisesi |
Proje Alanı |
Psikoloji |
Proje Özeti |
Yeşil pazarlama, tüketicilerin doğa ve ekolojik denge üzerindeki hassasiyetlerinin üzerine kurulmuş olan, doğaya dost veya rakiplerine göre "daha az zararlı" yeşil ürünlerin ortaya konulduğu pazarlama metotlarından biridir. Tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde etkileri ve markaların bu doğrultuda gerçekleştirdikleri faaliyetlerin kar amacı gütmenin haricinde ne kadar samimi olduğunun ortaya konulması da oldukça önemlidir. Bu araştırmada, doğaya dost olduğu iddia edilen ürünlerin, reklamlarında kullandıkları çevreci iddialarla tüketicileri ikna edip edemedikleri incelenmektedir. Araştırma modeli olarak betimsel ve ilişkisel tarama kullanılmıştır. Araştırmaya 50 kişi katılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde geçerlilik ve güvenilirliğin test edilmesi için Faktör Analizi ve Güvenilirlik Analizi; normallik dağılımlarını belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov Testi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre tüketicilerin çocuklarının yaşı arttıkça yeşil tüketici olma eğilimlerinin ve yeşil reklamlara karşı sergiledikleri olumlu tutumların da artış gösterdiği saptanmıştır. Buna ek olarak tüketicilerin yaşları yükseldikçe yeşil tüketici olma eğilimlerinin ve yeşil reklamlara karşı sergiledikleri olumlu tutumların da yükseldiği belirlenmiştir. Bulgulara göre yeşil tüketici olma eğilimleri yüksek olan kişilerin, yeşil reklamlara karşı olumlu tutumlarının da arttığı tespit edilmiştir. |